Acta Informatica Pragensia 2014, 3(2), 168-180 | DOI: 10.18267/j.aip.453713
Prezentace bankovního a telekomunikačního sektoru na Google+
- Katedra informatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, České mládeže 8, 400 96 Ústí nad Labem
Příspěvek se zaměřuje na charakteristiku přítomnosti vybraných zástupců bankovního a telekomunikačního sektoru na sociální síti Google+. V první části je charakterizován zkoumaný soubor, následně jsou jednotlivé profily popsány z pohledu míry, způsobu jejich využití a také vystupování zástupců společnosti. V druhé části článku jsou diskutovány vybrané příspěvky významných osob na Google+ vztahující se ke zkoumaným sektorům. Byl zjištěn rozdíl ve způsobu používání profilů společnostmi a to jak ve frekvenci tvorby příspěvků, způsobu vystupování, tak i ve formě reakce na kritické příspěvky a komentáře. Zároveň byl na příkladech příspěvků významných osob popsán stav, kdy reakce zástupce společnosti přispěla k další eskalaci konfliktu a jeho šíření sociální sítí.
Keywords: Google+, bankovní sektor, telekomunikace, příspěvek, sociální síť
Presentation of the banking and telecommunications sector on Google+
The article focuses on examples of the presence of the banking and telecommunications sector on Google+. In the first part investigated set is described, and then the individual profiles are discussed from the perspective of the ways of their use and also behaving of company representatives is mentioned. In the second part of the article chosen posts of important individuals on Google+ related to the investigated sectors are discussed. The difference was found in the ways how companies use their profiles, in the posting frequency, communication styles and goals, as well as in the form of responses to critical posts and comments. Also, the examples of the contributions of significant individuals were described where the response of the representative contributed to the further conflict escalation and spread through social network.
Keywords: Google +, Banking sector, Telecommunications, Post, Social network
Received: October 24, 2014; Revised: December 7, 2014; Accepted: December 18, 2014; Published: December 30, 2014 Show citation
References
- CircleCount. (2014). CircleCount.com ─ Google+ Statistics - Get your CircleRank & see the most popular people at Google+ (Czech Republic). Retrieved from http://www.circlecount.com/cz/popularpages/
- ČNB (2014) Celkový přehled počtu subjektů ke dni. Retrieved from
- https://apl.cnb.cz/apljerrsdad/JERRS.WEB24.SUBJECTS_COUNTS_2
- Google+ (2014a). Nadace Vodafonu už ve své Laboratoři pomohla rozjet Rekola nebo spustit… Retrieved from https://plus.google.com/+VodafoneCZ/posts/RYj78RqY1uy
- Google+ (2014b). Doplňte větu: "Pojištění mě zachránilo, když: _____________" Retrieved from https://plus.google.com/118255011975815152253/posts/8zPH8kytpSH
- Google+ (2014c). mBank.cz - Google+ Retrieved from https://plus.google.com/+mbankcz/posts/Xo4eTV28vjW
- Google+ (2014d). Krásnou stránku nám +mBank.cz připravila k prezentaci svých změn od 1. března. Retrieved from https://plus.google.com/113016773678273684999/posts/YKPmawFrQAB
- Google+ (2014e). Byl jsem v nejmenované bance (OK, byla to +Česká spořitelna) zrušit všechno…. Retrieved from https://plus.google.com/106378848135270560799/posts/EpLVTLKBKHg
- Google+ (2014f). MBank se přechod na nový systém skutečně nepovedl. Retrieved from https://plus.google.com/113016773678273684999/posts/YfwH87xeiG8
- Google+ (2014g). Upozornění na podvodné e-maily s žádostí o úhradu vyúčtování Někteří naši…. Retrieved from https://plus.google.com/+O2CZ/posts/Gkeds2Lrkah
- Guerini, M., Staiano, J. & Albanese, D., (2013). Exploring Image Virality in Google Plus. In ASE/IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL COMPUTING (SOCIALCOM) (pp. 671-678).
Go to original source...
- Huffaker, D. (2010). Dimensions of Leadership and Social Influence in Online Communities. HUMAN COMMUNICATION RESEARCH, 36(4), 593-617.
Go to original source...
- Kabirou, A. & Gao, Y. (2013). Marketing Banking: Identifying the Insightful Marketing Mix in Banking. In Hu, J (Eds.), 3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON APPLIED SOCIAL SCIENCE (ICASS 2013), VOL 1 (pp. 9-15). Kaunas: Walter Verlag.
- Kalamas, M.; Laroche, M. & Makdessiann, L. (2008). Reaching the boiling point: Consumers' negative affective reactions to firm-attributed service failures. JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH, 61(8), 813-824.
Go to original source...
- Paniagua, J. & Sapena, J. (2014). Business performance and social media: Love or hate?. BUSINESS HORIZONS, 57(6), pp. 719-728
Go to original source...
- Scifleet, P., Henninger, M., & Albright, Kathryn K. H. (2013). When social media are your source. INFORMATION RESEARCH-AN INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL, 18(3).
- Zhao, W. X., Shu, B. Jiang, J., Song, Y., Yan, H. & Li, X. (2012). Identifying event-related bursts via social media activities. In EMNLP-CoNLL '12 Proceedings of the 2012 Joint Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing and Computational Natural Language Learning (pp. 1466-1477).
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.