Acta Informatica Pragensia 2017, 6(2), 174-187 | DOI: 10.18267/j.aip.108231

Analýza výsledkov prieskumu vnímania prínosov podporného e-learningové vzdelávania univerzitných študentov

Michal Stričík, Monika Čonková
Department of Economics, Faculty of Business Economics with seat in Košice, University of Economics in Bratislava, Tajovského 13, 041 30 Košice, Slovak Republic

Príspevok sa zaoberá analýzou odpovedí z dotazníkového prieskumu o e-learningovom systéme využívanom na Podnikovohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave so sídlom v Košiciach, využívanom na fakulte v Košiciach a pracovisku v Michalovciach. Výsledky prieskumu poukazujú na skutočnosť, že respondenti oceňujú pri využívaní e-learningovej formy vzdelávania oproti jeho klasickej forme dostupnosť študijných materiálov na internete (78 % respondentov) a možnosť štúdia v ľubovoľnom čase (64 % respondentov). Časť prieskumu bola zameraná na analýzu oblastí, v ktorých študenti zaznamenali na základe práce s e-learningovým systémom zlepšenie svojich zručností a vedomostí. Zlepšenie pociťovali respondenti predovšetkým v odbornej oblasti v rámci jednotlivých predmetov, komunikačnej oblasti a oblasti informatiky. V rámci sledovaného e-learningového vzdelávania videli respondenti predovšetkým priestor na zlepšenie v súvislosti s rozšírením obsahu e-learningového portálu, napríklad o zverejňovanie prednášok, väčšieho množstva a skladby študijných materiálov, pričom požadovali zaradenie ďalších predmetov do systému. Správne využívanie e-learningového vzdelávania pomôže vzdelávacím inštitúciám efektívnejšie a účinnejšie zvyšovať kvalitu a konkurencieschopnosť poskytovania vzdelania, a tým zvyšovať vzdelanostnú úroveň, spokojnosť študentov a plniť záväzky voči spoločnosti.

Klíčová slova: E-learning, blended learning, kvalita vo vzdelávaní, samovzdelávanie, dotazník

Vloženo: 28. březen 2017; Přijato: 15. září 2017; Revidováno: 25. srpen 2017; Zveřejněno: 31. prosinec 2017Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stričík, M., & Čonková, M. (2017). Analýza výsledkov prieskumu vnímania prínosov podporného e-learningové vzdelávania univerzitných študentov. Acta Informatica Pragensia6(2), 174-187. doi: 10.18267/j.aip.108.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-Samarraie, H., Selim, H., Teo, T., & Zaqout, F. (2017). Isolation and distinctiveness in the design of e-learning systems influence user preferences. Interactive Learning Environments, 25(4), 452 466. doi: 10.1080/10494820.2016.1138313 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Asunka, S. (2017). "We Had a Blast!": An Empirical Affirmation of Blended Learning as the Preferred Learning Mode for Adult Learners. International Journal of Mobile and Blended Learning, 9(3), 37-53. doi: 10.4018/IJMBL.2017070104 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Čonková, M., & Stričík, M. (2010). Analýza záujmu študentov o e-learningové vzdelávanie na Podnikovohospodárskej fakulte EU v Košiciach. In Kvalita vzdelávacieho procesu v rámci vysokého školstva SR - Systém manažérstva kvality v školstve (pp. 100-107). Štrba: Podnikovohospodárska fakulta EU so sídlom v Košiciach.
  4. Eagleton, S. (2017). Designing blended learning interventions for the 21st century student. Advances in Physiology Education, 41(2), 203-211. doi: 10.1152/advan.00149.2016 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Fearon, C., Starr, S., & McLaughlin, H. (2012). Blended learning in higher education (HE): Conceptualising key strategic issues within a business school. Development and Learning in Organizations, 26(2), 19-22. doi: 10.1108/14777281211201196 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Galy, E., Downey, C., & Johnson, J. (2011). The effect of using e-learning tools in online and campus-based classrooms on student performance. Journal of Information Technology Education: Research, 10 (1), 209-230. doi: 10.28945/1503 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), pp. 95-105. doi: 10.1016/j.iheduc.2004.02.001 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2012). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. San Francisco: Jossey-Bass.
  9. Harrati, N., Bouchrika, I., Tari, A., & Ladjailia, A. (2016). Exploring user satisfaction for e-learning systems via usage-based metrics and system usability scale analysis. Computers in Human Behavior, 61, 463-471. doi: 10.1016/j.chb.2016.03.051 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Changchit, C., & Klaus, T. (2012). Technological improvements on classroom community and the increasing acceptance of distance learning courses. International Journal of Innovation and Learning, 11(4), 404-414. doi: 10.1504/IJIL.2012.047140 Přejít k původnímu zdroji...
  11. Chew, E., Jones, N., & Turner, D. (2008). Critical review of the blended learning models based on Maslow's and Vygotsky's educational theory. In International Conference on Hybrid Learning and Education (pp. 40-53). New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-540-85170-7_4 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Kafková, E., & Stričík, M. (2010). Aplikácia e-learningu na PHF EU v Bratislave so sídlom v Košiciach ako reakcia na výzvu Bolonského procesu. Mižnarodnij naukovij visnik: Perspektivni naprjami i sposobi realizaciji innovacijnich technologij u sistemi evropejskoj viščoj osviti (pp. 168 175). Užgorod: Zakarpatskij deržavnij universitet.
  13. Khoroshko, L.L., Vikulin, M.A., & Kvashnin, V.M. (2017). Technologies for the development of interactive training courses through the example of LMS MOODLE. In International Conference on Smart Education and Smart E-Learning (pp. 302-309). Berlin: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-59451-4_30 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kimiloglu, H., Ozturan, M., & Kutlu, B. (2017). Perceptions about and attitude toward the usage of e learning in corporate training. Computers in Human Behavior, 72, 339-349. doi: 10.1016/j.chb.2017.02.062 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kollár, V., Brokeš, P., Wilhalm, I., & Stričík, M. (2007). Metodika tvorby učebných materiálov a vyučovanie pomocou programu Moodle. Michalovce: Nadácia profesora Čolláka Michalovce.
  16. Kuncová, M., & Vojáčková, H. (2015). Analysis of the dependence of the e-learning usage on the study results. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 8(1), 24-34. doi: 10.7160/eriesj.2015.080104 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kunstová, R. (2012). Analysis of study results and the use of e-learning materials within distance education. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 5(4), 185-194. Přejít k původnímu zdroji...
  18. doi: 10.7160/eriesj.2012.050401 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lyamin, A.V., Cherepovskaya, E.N., & Chezhin, M.S. (2017). An outcome-based framework for developing learning trajectories. In International Conference on Smart Education and Smart E Learning (pp. 129-142). Springer: Berlin. doi: 10.1007/978-3-319-59451-4_14 Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mildeová, S. (2004). Creating Business Flight Simulators for Education. In Proceedings of the Conference Interdisciplinary Information Management Talks, 2004 (pp. 253-265). Linz: Trauner Verlag universitat.
  21. Olexová, C. (2010). Moderné metódy vzdelávania zamestnancov. In Personálny a mzdový poradca podnikateľa (pp. 406-412). Žilina: Poradca podnikateľa.
  22. Olexová, C. (2011) Riadenie ľudských zdrojov praktikum. Bratislava: Ekonóm.
  23. Pinto-Llorente, A.M., Sánchez-Gómez, M.C., García-Peñalvo, F. J., & Casillas-Martín, S. (2017). Students' perceptions and attitudes towards asynchronous technological tools in blended learning training to improve grammatical competence in English as a second language. Computers in Human Behavior, 72, 632-643. doi: 10.1016/j.chb.2016.05.071 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Robertson, J.S., Grant, M.M., & Jackson, L. (2005). Is online instruction perceived as effective as campus instruction by graduate students in education? Internet and Higher Education, 8 (1), 73 86. doi: 10.1016/j.iheduc.2004.12.004 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Stričík, M., Polák, M., & Meheš, M. (2008). Nové trendy v oblasti vzdelávania na Podnikovohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. In Mižnarodnij naukovij visnik: Lisabonska strategija jak viznačaľnij činnik evropejskoj integraciji v galuzi osviti i nauki (pp. 62-71). Užgorod: Lira.
  26. Suanpang, P., Petocz, P., & Kalceff, W. (2004). Student attitudes to learning business statistics: Comparison of online and traditional methods. Journal of Educational Technology & Society, 7(3).
  27. Vo, H. M., Zhu, C., & Diep, N. A. (2017). The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, 53, 17 28. doi: 10.1016/j.stueduc.2017.01.002 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Uveďte původ / Creative Commons Attribution License (CC BY), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.