Acta Informatica Pragensia 2022, 11(2), 152-178 | DOI: 10.18267/j.aip.1784475

Poznámky k autorskoprávním aspektům užití autorských děl při digitální výuce

Martin Boháček ORCID...
Faculty of International Relations, Prague University of Economics and Business, W. Churchill Sq. 1938/4, 130 67 Prague 3, Czech Republic

V současné době pandemie Covid-19 se učitelé a studenti běžně účastní výuky s využitím digitálních technologií a užívají přitom v elektronické podobě své výtvory i autorská díla jiných autorů, a to i bez jejich svolení či souhlasu. Cílem tohoto článku je identifikovat problémové aspekty e-learningu z hlediska možného konfliktu s autorským právem a nabídnout jejich řešení. Některé tyto aspekty řeší směrnice EU č. 2019/790 (Digitální směrnice), jejíž implementace se promítla do návrhu novely autorského zákona, který je zatím neřešil. K naplnění uvedeného cíle autor položil několik výzkumných otázek, zejména: Jaké formy užití autorských děl označují pojmy e-learning, online výuka či digitální výuka? Lze i na digitální výuku aplikovat zákonnou výukovou výjimku pro užití autorských děl jiných autorů bez jejich souhlasu podle dosavadního textu autorského zákona (AutZ)? Existuje k ní judikatura, která by byla aplikovatelná i na e-learning? Jak se po implementaci Směrnice EU 2019/790 (Digitální směrnice) v novele AutZ změní podmínky pro užití autorských děl při e-learningu a co je možno pro jeho organizaci v praxi doporučit? K uvedenému cíli i výzkumným otázkám byl proveden výzkum českého práva vztahující se k užití autorských děl při digitální výuce. K tomu byla užita metoda empirického výzkumu právních předpisů a judikátů obsahujících výrazy e-learning, digitální výuka aj. Pro srovnání práva ČR a EU byla použita metoda komparativní. Článek má převážně přehledovou povahu, s prvky úvahovými. Nevěnuje se komplexně všem aspektům autorského práva při výuce, tedy např. ani obecně plagiarizmu, ale identifikuje autorskoprávní aspekty specifické pro e-learning.

Keywords: Autorský zákon; Digitální výuka; E-learning; Výuka online; Citace; Zákonná výuková výjimka (licence); Školní dílo; Užití autorských děl; Směrnice EU č. 790, 2019 (Digitální směrnice); Informační směrnice; Novela autorského zákona.

Comments on Copyright Aspects of Use of Copyright Works in Digital Teaching

In the current COVID-19 pandemic, teachers and students routinely take part in schooling via digital technologies, using their own and other authors' copyrighted works, even without their permission or licence. The aim of this article is to identify these aspects of copyright in online teaching and to offer solutions to them. Some of these aspects are addressed by EU Directive No. 2019/790 (Digital Directive), the implementation of which was reflected in the draft amendment to the Czech Copyright Act, which had not addressed them. To fulfil this goal, the author asked several research questions: What forms of use of copyright works refer to the terms e-learning, online teaching or digital teaching? Is it possible to apply a statutory teaching exemption to the use of copyright works of other authors without their consent under the current wording of the Copyright Act (AutZ)? Is there any case law regarding such an exemption that would be applicable to e-learning? How will the conditions for the use of copyright works in e-learning change with the AutZ amendment following the implementation of EU Directive No. 2019/790 (Digital Directive) and what practical organizational recommendations can be made? To the above goal and questions, we conducted research in Czech law relating to the use of copyright works in digital teaching. For this purpose, we used the method of empirical research of Czech legislation and case law containing the terms e-learning and online or digital teaching. We also employed a comparative method to compare Czech law and EU law. The article is primarily an overview with elements of reflection. It does not comprehensively address all aspects of copyright in teaching, such as plagiarism in general, but identifies copyright aspects specific to e-learning.

Keywords: Copyright act; Digital teaching; E-learning; Online learning; Statutory teaching exception (license); Schoolwork; EU Directive No. 790/2019 (Digital directive); Information directive; Amendment to the copyright act.

Received: August 15, 2021; Revised: April 4, 2022; Accepted: April 6, 2022; Prepublished online: April 7, 2022; Published: August 19, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Boháček, M. (2022). Comments on Copyright Aspects of Use of Copyright Works in Digital Teaching. Acta Informatica Pragensia11(2), 152-178. doi: 10.18267/j.aip.178
Download citation

References

  1. Andruško, A. (2016). Internet, informační společnost a autorské právo. Wolters Kluwer.
  2. Kumar Basak, S., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191-216. https://doi.org/10.1177/2042753018785180 Go to original source...
  3. Bitzer, D., Braunfeld, P., & Lichtenberger, W. (1961). PLATO: An Automatic Teaching Device. IRE Transactions on Education, 4(4), 157-161. https://doi.org/10.1109/te.1961.4322215 Go to original source...
  4. Bobek, M. (2016). Výzkum v právu: reklama na NIKE anebo kvantová fyzika? Jurisprudence, 25(6), 3-10.
  5. Boháček, M., & Jakl, L. (2002). Právo duševního vlastnictví. VŠE v Praze.
  6. Boháček, M. (2020). Digitální výuka podle autorského práva České republiky na jednotném digitálním trhu EU. In Škrabka, J., Vacuška, L. (ed.). Právo v podnikání vybraných členských států Evropské unie. Sborník příspěvků k XII. ročníku mezinárodní vědecké conference (pp. 202-213). TROAS.
  7. Císařová, Z., Holcová, I., Dobřichovský, T., & Křesťanová, V. (2021). Série čtyř přednášek "Autorské právo a e-learning" pro Centrum pro podporu e-learningu Univerzity Karlovy. https://dl.cuni.cz/prednasky-autorske-pravo-a-e-learning/
  8. Clarke, L. (2013). Virtual Learning Environments in teacher education: a journal, a journey. Technology, Pedagogy and Education, 22(1), 121-131. https://doi.org/10.1080/1475939x.2012.731632 Go to original source...
  9. Dringus, L. P., & Cohen, M. S. (2005). An Adaptable Usability Heuristic Checklist for Online Courses. In Proceedings Frontiers in Education 35th Annual Conference. IEEE. https://doi.org/10.1109/fie.2005.1611918 Go to original source...
  10. Ducato, R., & Strowel, A. (2019). Limitations to Text and Data Mining and Consumer Empowerment: Making the Case for a Right to "Machine Legibility." IIC - International Review of Intellectual Property and Competition Law, 50(6), 649-684. https://doi.org/10.1007/s40319-019-00833-w Go to original source...
  11. Eger, L. (2004). Blended learning. AULA, 12(3), 21-24. https://www.csvs.cz/wp-content/uploads/2019/01/06-2004-3-blended-learning.pdf
  12. Ferri, F. (2021). The dark side(s) of the EU Directive on copyright and related rights in the Digital Single Market. China-EU Law Journal, 7, 21-38. https://doi.org/10.1007/s12689-020-00089-5 Go to original source...
  13. Geiger, C., Hilty, R., Griffiths, J., & Suthersanen, U. (2010). Declaration a Balanced Interpretation of the "Three-Step-Test" in Copyright Law. Journal of Intellectual Property, Information Technology and Electronic Commercial Law. 1(2), 119-122.
  14. Ginsburg, J. C. (1990). Creation and Commercial Value: Copyright Protection of Works of Information. Columbia Law Review, 90(7), 1865-1936. https://doi.org/10.2307/1122769 Go to original source...
  15. Ginsburg, J., C., & Budiardjo, L., A. (2019). Auhors and Machines. Berkeley Technology Law Journal. 34(2), 343-448.
  16. Grimmelmann, J. (2016). Copyright for Literary Robots. Iowa Law Review, 101(2), https://ilr.law.uiowa.edu/print/volume-101-issue-2/copyright-for-literate-robots/ Go to original source...
  17. Holcová, I. (2013). Autorské právo v e-learningu (též ve vztahu k systému wiki) v otázkách a odpovědích. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotnických oborů: Portál 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy https://portal.lf1.cuni.cz/clanek-867-autorske-pravo-v-e-learningu-tez-ve-vztahu-k-systemu-wiki-v-otazkach-a-odpovedich
  18. Holcová, I. et al. (2019). Autorský zákon a předpisy související (včetně mezinárodních smluv a evropských předpisů), Komentář. Wolters Kluwer ČR.
  19. Jütte, B., J. (2019). The New Copyright Directive: Digital and Cross-border Teaching Exception (Article 5). Kluwer Copyright Blog. http://copyrightblog.kluweriplaw.com/2019/06/21/the-new-copyright-directive-digital-and-cross-border-teaching-exception-article-5/
  20. Koukal, P. (2010). Plagiátorská panika v české kotlině. Právní rozhledy, 18(17).
  21. Koukal, P. (2019). Autorské právo, public domain a lidská práva. Masarykova univerzita v Brně. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9280-2019 Go to original source...
  22. Koukal, P., & Koščík, M. (2020). Komentář k § 88 - Zvláštní právo pořizovatele databáze. In Polčák, R. et al. Autorský zákon. Praktický komentář s judikaturou. Leges.
  23. Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.10.001 Go to original source...
  24. Myška, M. (2020). Komentář k § 31 - Výjimky a omezení práva autorského. In Polčák, R. et al. Autorský zákon. Praktický komentář s judikaturou. Leges.
  25. Polčák, R. (2007). Autorské právo pro výuku. Seminář pro Masarykovu univerzitu v Brně. http://is.muni.cz/do/1499/el/seminare/index.html
  26. Prchal, P. (2016). Limity autorskoprávní ochrany. Leges.
  27. Romero Moreno, F. (2020). "Upload filters" and human rights: implementing Article 17 of the Directive on Copyright in the Digital Single Market. International Review of Law, Computers & Technology, 34(2), 153-182. https://doi.org/10.1080/13600869.2020.1733760 Go to original source...
  28. Secker, J., & Morrison, C. (2016). Copyright and e-learning - A guide for practitioners. Facet Publishing. Go to original source...
  29. Spiro, R., J., Bruce, B., C., & Brewer, W., F. (2017). Theoretical Issues in Reading Comprehension: Perspectives from Cognitive Psychology, Linguistics, Artificial Intelligence and Education. Routledge. Go to original source...
  30. Srstka, J. et al. (2019). Autorské právo a práva související. 2. aktualizované vydání. Leges.
  31. Suppes, P. (1964). Modern learning theory and the elementary-school curriculum. American Educational Research Journal, 1(2) 79-93. https://doi.org/10.2307/1162072 Go to original source...
  32. Telec, I., & Tůma, P. (2019). Autorský zákon, Komentář. 2. vydání. C. H. Beck.
  33. Triacca, L., Bolchini, D., Botturi, L. & Inversini, A. (2004). MiLE: Systematic Usability Evaluation for E-learning Web Applications. In L. Cantoni & C. McLoughlin (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2004--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4398-4405). Lugano, Switzerland: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  34. Urbániková, M., & Smekal, H. (2017). Právní věda a právní psaní? Postačí vždy jako výzkumná metoda "číst, přemýšlet a psát"?. Jurisprudence, 26(4), 38-41.
  35. Weiss, M., A. (2019). The Controversial European Union Directive on Digital Copyright. TTLF Newsletter on Transatlantic Antitrust and IPR Developments Stanford-Vienna Transatlantic Technology Law Forum. https://ttlfnews.wordpress.com/2019/07/11/the-controversial-european-union-directive-on-digital-copyright/
  36. Zibner, J. (2020). Komentář k § 100 autorského zákona. In Polčák, R. et al., Autorský zákon. Praktický komentář s judikaturou. Leges.
  37. Zounek, J., Junaňák, L. et al. (2021). E-Learning Učení (se) s digitálními technologiemi. Wolters Kluwer ČR.
  38. Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku ČR. Wolters Kluwer ASPI.
  39. Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a změně některých zákonů (autorský zákon), v platném znění. Wolters Kluwer ASPI.
  40. Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 73/2019 Sb., o vzdělávání v základních kmenech farmaceutů, v platném znění. Wolters Kluwer ASPI.
  41. Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č.397/2020 Sb., o vzdělávání v základních kmenech lékařů, v platném znění. Wolters Kluwer ASPI.
  42. Návrh novely autorského zákona č. 31/0 z 11. 11. 2021 - zákona, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony - (9. volební období), předložený vládou ČR, resp. ministrem kultury ČR, dostupný z https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=9&CT=31&CT1=0
  43. GDPR - Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Wolters Kluwer ASPI.
  44. Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/29/ES ze dne 22. 5. 2001 o harmonizaci určitých aspektů autorského práva a práv s ním souvisejících v informační společnosti (Informační směrnice). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0029&from=CS
  45. Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/790 ze dne 17. 4. 2019 o autorském právu a právech s ním souvisejících na jednotném digitálním trhu a o změně směrnic 96/9/ES a 2001/29/ES ze dne 17. 4. 2019 (Digitální směrnice), Úřední věstník EU L 130, ročník 62, české vydání 17. 5. 2019 (Text s významem pro EHP) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0790&from=pt
  46. Směrnice o kolektivní správě autorského práva a práv s ním souvisejících a udělování licencí pro více území k právům k užití hudebních děl online na vnitřním trhu č. 2014/26/EU ze dne 26. 2. 2014 (Směrnice o kolektivní správě), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0790&from=pt
  47. Revidovaná úmluva bernská o ochraně literárních a uměleckých děl z r. 1886 (vyhl. č. 133/1980 Sb., ve znění změn a doplňků). Wolters Kluwer ASPI.
  48. Usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 3199/11 ze dne 19. 4. 2012. Wolters Kluwer ASPI.
  49. Rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 30 Cdo 2864/2015 z 29. 10. 2015. Wolters Kluwer ASPI.
  50. Rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 30 Cdo 739/2007 ze dne 30. 4. 2007 a sp. zn. 30 Cdo 60/2011 ze dne 29. 3. 2012 ve věci Svěrák v. Bauhaus. Kluwer ASPI.
  51. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j.: ÚOHS-0906,0907,0908,0909,0910, 0911,0912,0913,0914,0915,0916,0917,0918,0919/2015/VZ-04391/2016/512/VKa. Wolters Kluwer ASPI.
  52. Zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání č. 1 - 2015 / poř.č.38 (případ Harmonie TV a BOOZtv), Sp. zn./Ident.: 0951(2014), Č.j.: RRTV/240/2015-VAL Praha: 27.1.2015. Wolters Kluwer ASPI.
  53. Zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání č. 4-2018/ poř.č. 23 (případ reklamy na online sázení Korunka, Sp. zn. RRTV/2017/706/had, č. j. RRTV/6852/2018-had, Praha: 27.2.2018). Wolters Kluwer ASPI.
  54. Rozsudek SDEU C-145/10 z 1. 12. 2011 ve věci Painer. Wolters Kluwer.
  55. Rozsudek SDEU C-435/12 z 10. 4. 2014 ve věci ACI Adam BV a další proti Stichting de Thuiskopie, Stichting Onderhandelingen Ghuiskopie vergoeding. Wolters Kluwer ASPI.
  56. Rozsudek SDEU C-466/12 ze dne 13. 2. 2014 ve věci SGAE v. Svensson. Wolters Kluwer ASPI.
  57. Rozsudek SDEU C-160/15 ze dne 8. 9. 2016 ve věci Media BV v. Sanoma Media Netherlands BV, Playboy Ebterprises International Inc., Britt Geertruida Dekker. Wolters Kluwer ASPI.
  58. Rozsudek SDEU C-306/05 [2007] Bus. L.R. 521 ze dne 7. 12. 2006 ve věci SGAE v. Rafael Hoteles. Wolters Kluwer ASPI.
  59. Rozsudek SDEU C-5/08 ze dne 16. 7. 2009 ve věci Infopaq International A/S v. Danske Dagblades Forening. Wolters Kluwer ASPI.
  60. Rozsudek SDEU ve věci Renckhoff C-161/17 ze dne 7. 8. 2018 Lans Nordhein - Westfalen (Město Watrop, Spolková země Porýní-Vestfálsko) v. Dirk Renckhoff, citováno z Holcová, I. (2019). https://europeancopyrightsocietydotorg.files.wordpress.com/2018/10/ecs-opinion-renckhoff-cordoba-final.pdf

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.