Acta Informatica Pragensia 2013, 2(1), 70-78 | DOI: 10.18267/j.aip.143952
Jak žáci a učitelé českých škol využívají Internet
- Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Jeronýmova 10, 371 15 České Budějovice
Polemizovat o tvrzení, že dnešní generace žáků základní školy je internetová generace, je asi zbytečné. Článek si klade za cíl popsat, jak ve skutečnosti používají děti internet, které jeho části preferují a které naopak málo používají. Tato zjištění lze porovnávat s návyky učitelů. Autor vychází z rozsáhlého průzkumu uskutečněného mezi více jak 630 žáky a 150 učiteli z různých škol na území České republiky. Článek by mohl být inspirací pro tvůrce školních webových stránek a pedagogy škol, jimž může doporučit vhodné komunikační kanály směrem k žákům.
Keywords: internet a žáci, školní webová stránka, internet, Facebook
How Czech Students and Teachers use the Internet
It is useless to argue about statement that contemporary generation of students of elementary schools is the Internet generation. The aim of the article is to describe how children use the Internet, which parts of the Internet they use more and less. We can compare this finding out with the habits of teachers. The author made a survey among 630 students and 150 teachers from different schools in the Czech Republic. The article should be an inspiration for school web masters and for teachers. It can recommend them appropriate communication channels to students.
Keywords: Internet and students, School web site, Internet, Facebook
Received: March 15, 2013; Revised: May 15, 2013; Accepted: May 23, 2013; Published: June 29, 2013 Show citation
References
- FINDHALD O. The young and the Internet in Sweden, The World Internet Institution. [online]. Sweden: World Internet Institute, 2009 [cit. 2013-04-12]. Dostupné z http://worldinternetproject.com/_files/_Published/48/The%20young%20and%20the%20Internet%20in%20Sweden%202009.pdf
- Jednotlivci používající Internet doma. In Statistická ročenka České republiky 2010 : Informační a komunikační technologie [online]. Praha : Český statistický úřad, 2011 [cit. 2013-05-14]. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/kapitola/0001-10-2000.
- PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in educatione. 2010, 1, s. 33-49. ISSN 1804-7106.
Go to original source...
- NEUMAJER, O. Náležitosti školního webu. 2007, 2011 [cit. 2013-04-12] Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/download/nalezitosti-skolniho-webu.pdf.
- NEUMAJER, O. Webové stránky škol v roce 2009. [cit. 2013-04-12] Porál Ředitel školy.cz. 12. 10. 2009. Dostupné z: http://www.reditelskoly.cz/show.asp?id=808.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.