Acta Informatica Pragensia 2013, 2(2), 97-111 | DOI: 10.18267/j.aip.274081
Inovativní přístup k rozvoji Informačního managementu magisterského oboru studia na VŠE v Praze
- Katedra systémové analýzy, Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3
Rostoucí globalizace, konkurence, ale i ekonomická situace u nás i ve světě, silný rozvoj technologií a rychlé změny v organizacích jsou jen malým výčtem důležitých faktorů, proč se stávají inovativní myšlenky a přístupy stále důležitější i na univerzitách. Cílem tohoto příspěvku je přispět k inovaci magisterského oboru studia Informační management na VŠE v Praze. Příspěvek vychází z teoretických přístupů k pojetí informačního managementu a zároveň mapuje a porovnává současný stav a přístupy vybraných univerzit k magisterskému studijnímu oboru Informační management. Doporučení vycházejí zejména z průzkumu u absolventů oboru Informačního managementu z Fakulty informatiky a statistiky VŠE v Praze, kteří jsou delší dobu zaměstnaní v praxi.
Keywords: inovace, informační management, magisterský obor studia
An innovative approach to the development of the master study of the Information management at the University of Economics in Prague
Increasing globalization, competition, but also the economic situation in our country and in the world, a powerful development of technology and rapid changes in organizations are just a few of the important factors why an innovative ideas and approaches become increasingly important for the universities. The aim of this paper is to contribute to the innovation of the master study of the Information management (field of study) in the University of Economics in Prague. The presentation is based on the theoretical approaches to the concept of the information management and at the same time it maps and compares the current situation and approaches of the selected universities to their master study in the Information management. Recommendations are primarily based on the survey of the graduates of the Information management from the Faculty of informatics and statistics, University of Economics in Prague, who have been employed in practice for longer time.
Keywords: Innovation, Information management, Master's field of study
Received: September 10, 2013; Revised: November 10, 2013; Accepted: November 25, 2013; Published: December 31, 2013 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- 5 hlavních inovačních typů. CzechInno [online]. 2012 [cit. 2013-07-22]. Dostupné z: http://www.czechinno.cz/inovace/definice-inovace/5-hlavnich-inovacnich-typu.aspx
- Applied Information management: Core Courses and Curriculum Components. University of Oregon [online]. 2012 [cit. 2013-09-17]. Dostupné z: http://aim.uoregon.edu/prospective/curriculum/core.php
- DENISON, D.C. Modernizing the Harvard MBA program: How the dean of Harvard Business School transformed an institutional culture in 2 years. The Boston Globe [online]. 2012 [cit. 2013-09-17]. ISSN 0743-1791. Dostupné z: http://www.bostonglobe.com/business/2012/07/14/progress-report/iGhFBrac5y70q58HnxM4KN/story.html
- DOUCEK, Petr, MARYŠKA, Miloš, NOVOTNÝ, Ota. Analýza souladu obsahu ICT studijních oborů s požadavky praxe v České republiky. E+M. Ekonomie a Management, 2013, roč. XVI, č. 3, s. 148-161. ISSN 1212-3609.
- DOUCEK, Petr. Human Capital in ICT - Competitiveness and Innovation Potential in ICT. In: DOUCEK, P, Gerhard CHROUST a Václav OŠKRDAL. IDIMT-2011: interdisciplinarity in complex systems. Linz: Trauner, 2011, s. 11-22. Schriftenreihe Informatik. ISBN 978-3-85499-873-0.
- DOUCEK, Petr, ed. Informační management. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2010, 251 s. ISBN 978-80-7431-010-2.
- GAYNOR, Gerard H. Innovation by design: what it takes to keep your company on the cutting edge. New York: AMACOM, 2002, 302 s. ISBN 08-144-0696-3.
- Information Management. University of Washington [online]. 2012 [cit. 2013-07-17]. Dostupné z: http://www.washington.edu/uwit/im/
- KOUCKÝ, Jan a Aleš BARTUŠEK. Demografický vývoj a projekce výkonů vysokých škol. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, CD-ROM. ISBN 978-80-7290-524-9.
- LARKLEY, Jasmine a Viola MAYNHARD. Innovation in education. New York: Nova Science Publishers, 2008, 235 s. ISBN 16-045-6275-7.
- MARYŠKA, Miloš, DOUCEK, Petr. SMEs Requirements on "Non-ICT" Skills by ICT Managers - The Innovative. In: Liberec Economic Forum. Liberec, 16.09.2013 - 17.09.2013. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2013, s. 372-380. ISBN 978-80-7372-953-0.
- MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Výroční zpráva o stavu vysokého školství za rok 2011 [online]. 2013 [cit. 2013-07-17]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/vyrocni-zprava-o-stavu-vysokeho-skolstvi-za-rok-2011
- OECD & EUROSTAT, LUXEMBOURG. Oslo manual: guidelines for collecting and interpreting technological innovation data. 3rd ed. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2005. ISBN 978-926-4013-100.
Go to original source...
- Přehled vedlejších specializací 2011/2012. Vysoká škola ekonomická [online]. 2012 [cit. 2013-07-17]. Dostupné z: http://www.vse.cz/download/?ID=344
- VODÁČEK, Leo, ROSICKÝ, Antonín. Informační management: pojetí, poslání a aplikace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1997, 146 s. ISBN 80-859-4335-2.
- VYMĚTAL, Jan, Anna DIAČIKOVÁ a Miriam VÁCHOVÁ. Informační a znalostní management v praxi. Vyd. 1. Praha: LexisNexis CZ, 2005, 399 s. ISBN 80-869-2001-1.
- WEBFINANCE, USA. Information management. In: BusinessDictionary.com [online]. [cit. 2013-07-20]. Dostupné z: http://www.businessdictionary.com/definition/information-management.html
- WILSON, T. D. Information management. In: FEATHER, John a R STURGES. International encyclopedia of information and library science. 2nd ed. New York: Routledge, 2003. ISBN 9780415259019.
- ZIFF DAVIS CORPORATE, USA. Information management. In: PCMag.com [online]. [cit. 2013-07-17]. Dostupné z: http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,1237,t=information+management&i=44948,00.asp
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.