Acta Informatica Pragensia 2014, 3(2), 181-191 | DOI: 10.18267/j.aip.463033

Kreovanie, šírenie a recepcia komunikačných stereotypov v on-line médiách

Juraj Rusnák
Katedra komunikačních a mediálních štúdií, Filozofická fakulta, Prešovská univerzita v Prešove, 17. novembra 1, 080 78 Prešov 1

V tomto příspěvku jsou analyzovány hlavní trendy ve vytváření a recepci specifických útvarů komunikační provozu v on-line médiích - komunikačních stereotypů jako ustálených znakových struktur. Interpretačním východiskem je teze, že fungování komunikačních stereotypů v on-line médiích je kulturně, sociálně a mentálně podmíněné a výsledkem tohoto fungování je konstruování sociokulturních izoglos ve společnosti, tedy rozšíření použití jistých komunikačních významů, jistého způsobu "čtení textu". Zvláštní pozornost je v textu věnována fungování mediálních presetů, komplexně zpracovávaných a šířených šablon a důsledkům, které použití presetů v on-line médiích vyvolává (i vzhledem k jejich využití v marketingovaej komunikaci): extenzifikaci on-line provozu a oslabování interpretačního vztahu uživatele k textu.

Keywords: Komunikační stereotyp, on-line média, populární kultura, sociokulturní izoglosa, preset

Creation, Dissemination and Reception of Communication Stereotypes in On-line Media

In this paper are analyzed the main trends in the creation and reception of specific communication services operating in on-line media - communication stereotypes as a steady character structures. Interpretative starting point is the thesis that the functioning of communication stereotypes in online media is culturally, socially and mentally conditioned, a result of this function is construct of the sociocultural izoglosis in society, namely the extension of the use of certain communication of meaning, the same way of "reading the text". Particular attention is paid to the functioning of the media presets, comprehensively processed and disseminated templates and effects that use presets in online media raises (also with regard to their use in marketing communication): extensification on-line operation and weakening of user interpretative relation to the text.

Keywords: Communication stereotype, On-line media, Popular culture

Received: October 24, 2014; Revised: December 5, 2014; Accepted: December 11, 2014; Published: December 30, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rusnák, J. (2014). Creation, Dissemination and Reception of Communication Stereotypes in On-line Media. Acta Informatica Pragensia3(2), 181-191. doi: 10.18267/j.aip.46
Download citation

References

  1. Aktuality.sk (2013, November 17). Rozhodnuté! Máme nového pápeža Františka! Retrieved from http://www.aktuality.sk/clanok/224827/online-konklave-volba-papez-13-marec-2013-2/
  2. Frank, M. (2014, May 14). Hagyari tancuje v klipe Happy, vznikla už aj paródia. Prešovský korzár.
  3. Deutsche Wochenschau Nr. 681/40/1943 (2013, November 17). Retrieved from http://www.imdb.com/title/tt0035803
  4. Hartl, P. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  5. Kaufmann-Huber, G. (1998). Děti potřebují rituály. Praha: Portál.
  6. Kernová, M. (2013, November 17). Falšuje Markíza nefalšované emócie? Retrieved from http://omediach.blog.sme.sk/c/323364/Falsuje-Markiza-nefalsovane-emocie.html
  7. Ladislav Meliško (2010, October 14). Retrieved from http://www.facebook.com/melisko.html
  8. Macák, T. (2013, November 17). Spomienka na Mníchov 1972. Retrieved from http://www.rozhlas.sk/Spomienka-na-Mnichov-1972?l=1&c=0&i=45527&p=1
  9. Martinka - Popoluška z Turca (2012, September 14). Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=6yxPIRGo0j0
  10. McIntyre, H. (2014, June 16). At 2 Billion Views, 'Gangnam Style' Has Made Psy A Very Rich Man. Forbes. Retrieved from http://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2014/06/16/at-2-billion-views-gangnam-style-has-made-psy-a-very-rich-man/
  11. Mistrík, J. et all. (1993). Encyklopédia jazykovedy. Bratislava: Obzor
  12. Murphy, R. F. (2006). Úvod do kulturní a sociální psychologie. Praha: Slon - Sociologické nakladatelství.
  13. Nautik Kvíz (2012, September 14). TV Nautik 14. júna 2001 o 23.15 hod. Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=oUNu-0P8m7Y
  14. Oxford Dictionaries (2013, November 17). Preset. Retrieved from http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/preset?q=preset
  15. Rappaport, R. A. (1989). Ritual. In: Barnouw, E. (ed.), International Encyclopedia of Communications Vol. III. (pp. 467 - 473). New York - Oxford: Oxford University Press.
  16. Rosenberg, J. (2013, November 17). War of the Worlds. Retrieved from http://history1900s.about.com/od/1930s/a/warofworlds.htm
  17. Rushkoff, D. (1994). Media Virus. New York: Ballantine Books.
  18. Rusnák, J. (2002a). "Správy z druhej ruky". In Komunikačné stereotypy a ich fungovanie v médiách. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
  19. Rusnák, J. (2002b). "Ciky caky ciky cak!": O podobách štandardizovanej emocionality v štruktúre masmediálneho textu. In Rusnák, J. (ed.), O interpretácii masmediálneho textu (pp. 93 - 125). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
  20. Rusnák, J. (2010a). Izoglosa, sociokultúrna. In: Rusnák, J. a kol., Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (s. 104 - 105). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove.
  21. Rusnák, J. (2010b). Playlist. In: Rusnák, J. a kol., Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (s. 150). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove.
  22. Rusnák, J. (2010c). Rituál v mediálnom texte, komunikačný. In: Rusnák, J. a kol., Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (s. 191 - 192). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove.
  23. Rusnák, J. (2010d). Stereotypy v médiách, komunikačné. In: Rusnák, J. a kol., Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (s. 217 - 218). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove.
  24. Rusnák, J. (2013). Elektronické médiá ako manuál: sociokultúrne konzekvencie. In Dobiaš, D. - Eštok, G. - BZDILLOVÁ, D. (eds.), Voľby 2012 - Kam kráčaš demokracia (pp. 407 - 415). Košice: Filozofická fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  25. Sabol, J. (2010). Cinema verité. In: Rusnák, J. a kol., Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (s. 22). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove.
  26. TA3: V parlamente sa v noci strhla bitka o papierovú maketu premiéra Fica. (2013, November 17). Retrieved from http://www.ta3.com/clanok/1026964/v-parlamente-sa-v-noci-strhla-bitka-o-papierovu-maketu-premiera-fica.html
  27. The Harlem Shake v1. (2013, November 17). Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=384IUU43bfQ
  28. The Harlem Shake: Naked (Porn Edition, SFW version). (2013, November 17). Retrieved from http://www.youtube.com/watch?v=XLbN_yCYlrQ&feature=player_embedded
  29. Sabol, J. S. (2010): Cinema direct. In: RUSNÁK, J. (ed.), Texty elektronických médií. Stručný výkladový slovník (p. 21). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity.
  30. Second Life. (2013, November 17). Retrieved from http://secondlife.com/whatis/?lang=en-US
  31. Sme.sk STV nemá podľa našich informácií záujem ani o ďalšiu zábavnú reláciu - Správny kľúč. (2013, November 17). Retrieved from http://www.sme.sk/c/2114454/stv-nema-podla-nasich-informacii-zaujem-ani-o-dalsiu-zabavnu-relaciu-spravny-kluc.html
  32. Toast of the Town. (2013, November 17). Retrieved from http://www.imdb.com/title/tt0040053/
  33. Turner, V. (1972). Symbols in African Ritual. Science, 179, 1100 - 1105. Go to original source...
  34. Závodský, B. (2013. November 17). Kauza Mináč v TKM po 20. rokoch. Retrieved from http://video.tyzden.sk/branislav-zavodsky/2009/12/20/kauza-1/

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.