Acta Informatica Pragensia 2015, 4(1), 64-79 | DOI: 10.18267/j.aip.612395
Dopravní nehoda, systémový model a shluková analýza v prostředí GIS
- Faculty of Transportation Sciences, Czech Technical University in Prague, Konviktská 20, 110 00 Praha 1, Czech Republic
Jedním z mnoha často frekventovaných témat jak běžné publicistiky, tak odborné veřejnosti je problém dopravní nehodovosti. Tento příspěvek si vytkl za úkol nasměrovat úvahy do zatím poměrně nezkoumaných souvislostí dopravní nehodovosti, a to s pomocí nástrojů konstruktivní teorie systémů a jejích metod, vícerozměrné a shlukové analýzy i geoinformačního inženýrství. Dopravní nehoda jako systémově chápaná událost je jevem časoprostorovým, a tedy na ní lze studovat vlastnosti z pohledu technologie geografických informačních systémů. Aplikace základních systémových principů umožňuje formulaci jejího systémového modelu, uchopitelného geoinformačním inženýrstvím a zprostředkovávajícího maximální využití nástrojů vícerozměrné i shlukové analýzy.
Keywords: Konstruktivní teorie systémů, geoinformační inženýrství, dopravní nehodovost, vícerozměrná analýza, shluková analýza
Traffic Accident, System Model and Cluster Analysis in GIS
One of the many often frequented topics as normal journalism, so the professional public, is the problem of traffic accidents. This article illustrates the orientation of considerations to a less known context of accidents, with the help of constructive systems theory and its methods, cluster analysis and geoinformation engineering. Traffic accident is reframing the space-time, and therefore it can be to study with tools of technology of geographic information systems. The application of system approach enabling the formulation of the system model, grabbed by tools of geoinformation engineering and multicriterial and cluster analysis.
Keywords: Constructive theory of systems, Geoinformation engineering, Traffic accident rate, Multicriterial analysis, Cluster analysis
Received: March 2, 2015; Revised: June 13, 2015; Accepted: June 10, 2015; Published: June 30, 2015 Show citation
References
- Ajvazjan, B. S. (1981). Metody vícekriteriální analýzy. Praha: SNTL.
- Bašta, A. (1986). Kvantifikace a měření ve společenských vědách. Praha: VÚVTR.
- Cope, M., Elwood, S. (2009). Qualitative GIS, A Mixed Method Approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Go to original source...
- Dale, P. (2005). Introduction to Mathematical Techniques used in GIS. Boca Raton: CRC Press.
Go to original source...
- Hrubeš, P. (2010). Analýza statistických dat silniční nehodovost [Habilitační práce]. Praha: ČVUT.
- Sovjáková, E., & Kopecký, A. (1989). Moderní matematické disciplíny v územním plánování. Praha: TERPLAN - Státní ústav pro územní plánování.
- Li, R, & Leung, Y. (2011). Multi-objective route planning for dangerous goods using compromise programming. Journal of Geographical Systems, 13(3): 249-271. doi: 10.1007/s10109-010-0124-6
Go to original source...
- Mazaheri, A., Montewka, J., Nisula, J., Kujala, P. (2015). Usability of accident and incident reports for evidence-based risk modeling - A case study on ship grounding reports. Safety Science. 2015, 76: 202-214. doi: 10.1016/j.ssci.2015.02.019
Go to original source...
- Míchal, I. (1992). Ekologická stabilita. Brno: Veronica pro Ministerstvo životního prostředí České republiky.
- Miller, H. (2001). Geographic Information Systems for Transportation: principles and applications. New York: Oxford University Press.
- Newnam, S., & Goode, N. (2015). Do not blame the driver: A systems analysis of the causes of road freight crashes. Accident Analysis, 76: 141-151. doi: 10.1016/j.aap.2015.01.016
Go to original source...
- Policie ČR (2008). Vybrané položky evidence dopravních nehod. Výtah ze zapůjčených pracovních podkladů. Praha: MV ČR.
- Rybansky, M. (2014). Modelling of the optimal vehicle route in terrain in emergency situations using GIS data. In 8th International Symposium of the Digital Earth (ISDE) (pp. 1755-1307). doi: 10.1088/1755-1315/18/1/012131
Go to original source...
- Souček, L. (1974). Tušení stínů. Praha: Československý spisovatel.
- Vlček, J. (1996). Doprava jako věda. In Doprava předmět vědeckého zkoumání - sborník příspěvků, kolokvium. Praha: ČVUT.
- Vlček, J. (2001). Systémové inženýrství. Praha: ČVUT.
- Vlček, J. (2002). Znalostní inženýrství. Praha: ČVUT.
- Vlček, J. (2002). Informační výkon. Praha: ČVUT.
- Vlčková, V., Hrubeš, P. et al. (2010). Harmonizace výuky geoinformačního inženýrství na fakultách ČVUT [studie pro Fond celoškolských aktivit ČVUT]. Praha: ČVUT.
- Vlčková, V. (2010a). Geoznalost a geoinformační inženýrství. In GIS na ČVUT (pp. 6-12). Praha: ČVUT.
- Vlčková, V. (2010b). Kudy tudy systémovým inženýrstvím. [Upravený přepis Vlček Jaroslav: Systémové inženýrství]. Praha: ČVUT.
- Vlčková, V. (2011). Kudy kam geoinformačním inženýrstvím. Praha: ČVUT.
- Vlčková, V. (2013). Kudy dál systémovými strategiemi. Praha: ČVUT.
- Vlčková, V., & Votruba, Z. (2010). The Synergy Transportation. Transactions on Transport Sciences, 3(4):179-186. doi: 10.2478/v10158-010-0024-y
Go to original source...
- Votruba Z., Kaliková J., & Kalika, M. (2008). Systémová analýza. Praha: ČVUT.
- Votruba, Z., Novák, M., Brandejský, T., Fábera, V., Bouchner, P., Zelenka, J., Vysoký, P., Bělinová, Z., & Sadil, J. (2009). Theory of System Alliances in Transportation Science. Praha: ČVUT.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.